Kurs Grupper

  • Du kan bestille følgende kurs:Kurs del 1 Tilknytningsforstyrrelse

    Den gode mor og Emma tvert imot:
    Adoptiv- og fosterbarn og andre barn og ungdom med tilknytningsforstyrrelse

    Målgruppe:
    Alle. Adoptiv- og fosterforeldre, beredskapshjem, avlastningshjem, helsestasjon, barnehage, skole, SFO, PPT, barnevern, barnevernsinstitusjon, familiekontor, kommunehelsetjeneste, BUP, BUF-etat og barnets øvrige nettverk.

    Kursinnhold:
    Normalutvikling med beskrivelse av god og trygg tilknytning og betydningen av denne, symptomer på tilknytningsforstyrrelse.

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    Les artikkel:
    Emma tvert imot? – eller noe mer: Adoptivbarn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse eller tidlig følelsesmessig skade.

    For program til kurs del 1 klikk her

    Kurs del 2 Tilknytningsterapi: Elsk meg frisk

    Elsk meg frisk, og mest når jeg fortjener det minst.
    Du kan ikke snakke et barn til tilknytning, du må knytte det.
    Tilknytningsterapi med terapeutisk omsorg

    Målgruppe:
    Alle. Adoptiv- og fosterforeldre, beredskapshjem, avlastningshjem, helsestasjon, barnehage, skole, SFO, PPT, barnevern, barnevernsinstitusjon, familiekontor, kommunehelsetjeneste, BUP, BUF-etat og barnets øvrige nettverk.

    Kursinnhold:
    Behandling av tilknytningsforstyrrelse med Joachim Haarklou`s tilknytningsfremmende aktiviteter (TIFA) og tilknytningsfremmende hjelpemidler (TIHMI).

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    Les artikkel:
    Emma tvert imot? – eller noe mer- 10 år senere: Hun trenger TIFA:
    de tilknytningsfremmende aktiviteter.

    For program til kurs del 2 klikk her

    Kurs del 3 Tilknytningstrening

    Når kjærlighet ikke er nok
    Tilknytningstrening

    Målgruppe:
    Primært adoptiv- og fosterforeldre, beredskapshjem, samt de som veileder foreldre til barn med tilknytningsvansker

    Kursinnhold:
    Re-læring av emosjonelle og sosiale ferdigheter, tydelig og konsekvent ledelse av barnet, regelmessighet, rutiner, rytme, forutsigbarhet, struktur, rammer, grenser, logiske konsekvenser fremfor straff som ikke virker, ikke-materiell belønning. Systemteoretisk behandlingstenkning som del av tilknytningsterapi.
    Bruk av humor. Identitetsproblematikk. RTF og seksualitet.

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    For program til kurs del 3 klikk her

    Kurs del 4 Tilknytningstiltak i familien

    Familietilknytningsterapi: Et tilknytningsfokusert familiemøte. Et behandlingsforløp i samarbeid mellom familien og ABUP
    Tilknytningstiltak i familien

    Målgruppe:
    Adoptiv- og fosterforeldre og andre som arbeider med barn med tilknytningsforstyrrelse, samt ABUP. Åpent for alle.

    Kursinnhold:
    Erfaringer med hjelpeapparatet, å finne riktig tilknytningsterapeut, kartlegging, terapilek som del av familietilknytningsterapi, behandlingsplan og oppfølging hjemme.

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    For program til kurs del 4 klikk her

    Kurs del 5 Nettverkstilknytningsterapi

    Elsk barnet friskt alle sammen
    Nettverkstilknytningsterapi

    Målgruppe:
    Primært helsestasjon, barnehage, skole, SFO, PPT, barnevern, barnevernsinstitusjon, familiekontor, kommunehelsetjeneste, BUP, BUF-etat og barnets øvrige nettverk. Adoptiv- og fosterforeldre, beredskapshjem og avlastningshjem velkommen.
    Kursinnhold: Undersøkelsesmetodikk, diagnostisering og avgrensning mot andre tilstander som ADHD, PTSD og FAE/FAS.

    Nettverkstilknytningsterapi:
    Bruk av de tilknytningsfremmende aktiviteter og hjelpemidler på helsestasjon, i barnehage, skole, PPT, barnevern, barnevernsinstitusjon, BUP. Samarbeid mellom instansene.

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    Les artikkel: «Meningskartet»

    For program til kurs del 5 klikk her

    Kurs del 6 Selvutviklingskurs

    Terapeutisk omsorg ved dyktige foreldre
    Hvordan å elske barnet mest når det fortjener det minst
    Tilknytningstrening for foreldre

    Målgruppe:
    Adoptiv- og fosterforeldre og andre som arbeider med barn med tilknytningsforstyrrelse.

    Kursinnhold:
    Krav til omsorgsterapeuten. Hvordan å unngå å svare på barnets avvisning med avvisning.

    Kursmetodikk:
    Noe forelesning og mye gruppearbeid.

    Les artikkel:
    Når mitt adoptiv- eller fosterbarn er sint og sur på meg – hva gjør jeg da?

    For program til kurs del 6 klikk her

    Kurs del 7 Adopsjons- og fosterhjemsforberedende, foreldreforberedende

    Knytt meg! Akkurat fått barn eller adoptert eller fosterhjemsplassert – og hva nå?
    Betydningen av en trygg tilknytning
    Et viktig supplement til adopsjons- og forterhjemsforberedende, samt svangerskapsforberedende kurs. Ta lappen på å ha barn. Legg grunnlaget for ditt barns liv. Trygge barn er lykkelige barn.

    Målgruppe:
    For alle nybakte foreldre til egenfødte barn, nyadopterte og nyfosterhjemsplasserte barn. De som veileder disse er velkommen.

    Kursinnhold:
    Hvordan å skape en trygg tilknytning og å være en trygg base.
    Kurset er et resultat av det mange med barn med tilknytningsvansker har sagt til meg: At det er så viktig med tilknytning, det skulle jeg ha visst da fikk barnet!

    Kursmetodikk:
    Forelesning med mulighet for spørsmål.

    Les artikkel: Et utviklingspsykologisk perspektiv

    For program til kurs del 7 klikk her

    Kurs del 9 Terapeutisk undervisning

    Terapeutisk undervisning ved dyktige lærere
    Hvordan å elske barnet slik at det kan lære
    Terapeutisk undervisning av elever med tilknytningsforstyrrelse i skolen

    Målgruppe:
    Undervisningspersonell og skoleansatte

    Kursinnhold:
    Hvordan å undervise elever med tilknytningsforstyrrelse. Implementering av de tilknytningsfremmende aktiviteter og hjelpemidler i skolen. En sammenfatning av kurs del 1-2 og 5 med hovedfokus på skolen.

    Kursmetodikk: Forelesning

    Les artikkel:
    Elever med tilknytningsforstyrrelse i skolen (under utarbeidelse)

    For program til kurs 9 klikk her

    Kurs del 8 Tilknytningsfokusert førskolepedagogikk
    Hvordan å øke kvaliteten for de minste i barnehagen ved å fremme en trygg tilknytning.

    Målgruppe: Barnehageansatte

    Kursinnhold: Utviklingspsykologisk teori og tilknytningsfremmende aktiviteter og hjelpemidler implementert i barnehagen. Hvordan å fremme emosjonell utvikling forut for sosial utvikling. Huset med de tre etasjene. En sammenfatning av kurs del 1, 2 og 5 med hovedfokus på barnehagen.

    Kursmetodikk: Forelesning

    Les artikkel: Elsk meg først, så jeg kan leke med de andre etterpå. Hvorfor den nyadopterte og fosterhjemsplasserte ikke skal gå i barnehagen.

     

    Kurs del 10: Udiskriminerende tilknytningsforstyrrelse

    Bestill kurs her